1. vejledning - d. 25-09-2019
Oplæg til opgave til
modulet "Digitale teknologier i de erhvervsrettede uddannelser"
Problemstilling:
Tunge løft og dårlige arbejdsstillinger slider på kroppen. Det kan
og skal forebygges, både i en fælles indsats på arbejdspladsen og det eleverne
selv kan gøre.
Eleverne har svært ved at orientere sig i det der oftest opfattes
som kedeligt arbejdsmiljø undervisningsmateriale og det er første når de er tæt
på at pådrage arbejdsskader, at alvoren af denne viden komme til syn.
Formålet:
Opgaven er at styrke forståelsen for ergonomi i det fysiske snedkerarbejdet
der foregår på et værksted eller ude på en byggeplads. Eleverne får mulighed for at øve sikre løft på
skolen, så de er bedre forberedt, når eleverne kommer ud i virksomhederne.
Jeg vil undersøge:
Kan man skabe en mere engagerende teoriundervisning ved at digitalisere
undervisningen.
Omfanget:
Tilrettelægge et undervisningsforløb hvor eleverne anvender
læringsaktiviteter der aktiverer dem i afklaring af forståelsen for ergonomi i snedkerarbejdet,
hvor det menes de får større læringsudbytte, når de fysiske aktiveres i
undervisningen af stoffet.
Eleverne skal lære at bruge ____(program)til at formidle
noget viden om et emne de har øvet sig i til at støtte dem selv og andre.
Tænkte tilgang til læring er anvendelsen af flip som metode og ud fra en eller to E-didaktiske overvejelsesmodel:
- Konstruktivistisk, hvor læring foregår i ændring af mentale modeller og konstruktion af mening, der understøttes af, lær selv. Interaktion underviser / materialer.
Og eller i kombination med
- Socialkonstruktivistisk, hvor læring foregår med deltagelsen i praksisfællesskaber, der understøtter, lær selv med andre.
Grundlæggende
didaktiske spørgsmål:
Anvendelsen af det mere Eksemplariske
Metodeprincip anses her muligt i anvendelsen af Flipped Classroom som metode.
En form for rotation model i ”blended learning”, hvor den undervisning,
der normalt foregår i klassen flyttes hjem som forberedelse. Tilbage i klassen bygger vi ovenpå hjemmearbejdet — primært gennem den elevaktiverende undervisning, eleverne har uploadet til fælles præsentationsprogram.
Fremgangsmåde:
1) Der ”læses
lektier” via videomediet i tema om ergonomi i det fysiske snedkerarbejdet der
omhandler f.eks.
- Det er vigtigt at i bruger den rigtige teknik og stilling i forbindelse med tunge løft, træk og skub, således at kroppen ikke belastes unødvendigt.
- Hvor meget man må løfte, er afhænger af mange forhold, fx køn, alder, kropsproportioner, træningstilstand samt den løfteteknik, der anvendes.
- Man skal vurdere byrdens vægt, vægtfordeling, form, emballage samt hvor ofte byrden løftes — og fra hvilke eller til hvilke niveauer i skal løfte byrden.
- Endvidere har påklædning stor betydning for både bevægelsesfriheden og hvor varm eller kold kroppen er ved tunge løft.
- [[ Se’ eksempel af klip type --> https://youtu.be/NUMaN-ZUyzQ ]]
2) Med udgangspunkt i at eleverne er vant til at lave
videooptagelser på deres smarttelefoner, da det er et medie de oftest
præsentere sig selv igennem, skal de i små grupper demonstrere, hvordan de mener
at man mest hensigtsmæssig udfører diverse aktiviteter.
3) Der skal laves en kort introduktion til ______(program) og forventninger til opgaven samt visning af et eksempel på ____(program) til eleverne.
4) Bagefter vises videoerne til resten af klassen
og i plenum foretages en vidensudveksling om forståelsen for ergonomi i det fysiske
snedkerarbejdet teknikker, som anbefales.
Hvordan skal eleverne løse opgaven:
a)
Drøft løsningsforslag i gruppen til de specifikke
situationer, hvor de tager højde for belastningen på kroppen.
b) Eleverne bestemmer sig for en sikker
løfteteknik til den specifikke opgave.
c)
Eleverne gennemfør aktiviteterne og optag det
på smarttelefonen. Forbered en mundtlig beskrivelse af deres løsningsforslag i
videoerne.
d)
Præsenter videoerne for klassen.
e)
Læreren vil her diskutere, vurdere og fremhæve
(de korrekte) teknikker.
Opgaven:
1)
Løft af tung kasse der ligger på gulvet.
2)
Formatplader flyttes fra opbevaringsvogn til
rundsav til skæring.
3)
Skub og/ eller træk af tungt / belastet vogn.
4)
2 personer løfter træplanke sammen fra vogn
til hylde.
5)
Find gerne på flere situationer, som kræver at
man tænker sig om inden man løfter/trækker/skubber.
Kommentarer
Send en kommentar